۰

سبک شادی (شادی در متن و نه در حاشیه)

سبک زندگی

سبک شادی (شادی در متن و نه در حاشیه)

سبک شادی (قسمت سوم) ارائه شده از استاد قنبریان

😁 شادی درمتن نه در حاشیه

🔻در سبک غربی شادی، شاهد "تجمیع شادی" در یک زمان ومکان خاص هستیم. حیات خلوتی برای شادی بنام "پارتی"، "جشنهای خاص" و زمان خاصی برای شادی مثل "تعطیلات آخر هفته" یا "مناسبتهای ویژه" تعریف شده است .

🔻اما در سبک اسلامی ،با ایده ی "توزیع شادی" در همه زمانها ومکانها مواجه ایم. یک نسیم ملایم و ممتد نه یک گردباد قوی ولحظه ای است. قرآن ،خدای مسلمانان را "انه هو اضحک و ابکی" معرفی میکند یعنی اوست که شما را میخنداند و میگریاند! این نه یعنی فقط ابزار خنده و گریه را در اختیار شما قرار داده است. وقتی میگوید اوست که شما را "روزی" می دهد نه یعنی فقط ابزار روزی بردن و روزی خوردن را به ما داده نه، بالاتر هرروز به ما روزی می دهد با انواع و صنوفش و با تقسیمات متفاوتش و... خنداندن ما هم همینطور است .

🔻قرآن برخی تابلوهای این خنداندن ها را اشاره کرده : ابراهیم پیر وساره عقیم را آخر سن، پسری خندان (اسحاق=خندان) می دهد و آنها را شاد میکند(71/هود)
به سلیمان منطق طیر عطا کرده ،صدای فرمان رئیس مورچه ها را برایش "لطیفه و جک" می کند که فریاد می کشد: "به خانه هایتان درآیید مبادا سلیمان وسپاهش ندانسته شما را پایمال کنند"!(18و19/نمل) بیخبر از اینکه یک آدم معمولی مورچه ها را می بیند وزیر پا نمیگذارد، سلیمان که صدای او را هم میشنود چگونه "لایشعرون" برش صدق کند؟!
لذا در دعا از او میخواهیم: "اللهم ...واقسم لی من کل سرور ومن کل بهجه:خدایا از هر شادی ای و از هر نشاط درونی نصیبم کن"(بحار/ج95/ص115).

🔻پدیده های پیرامون ما پر از جهات شادند اگر آنها را جذب کنیم . اسحاق (کودک خندان) در خانه اغلب ما هست، شادی آفرین تر از مورچه ها پیرامون ما بسیارند . تصورش را بکن "زبان شادی" را بیاموزیم هنگام ورود به خانه اولین جملاتمان شادی بخش باشد، موقع مراجعه به دکتر و اداره یا موقع جواب به مراجعه کننده شادی القاءکنیم، چه شهر معتدل و خوش آب و هوایی خواهیم داشت حتی زیر سوزش آفتاب.

🔻سدیر صیرفی در حدیثی از امام صادق(ع) آورده که: "وقتی مومن از قبرش خارج می شود با او یک صورت مثالی است که جلویش راه می رود وهرجا مومن صحنه های خوفناک قیامت راببیند به او می گوید:نترس ! از جانب خداوند برتو شادی وکرامت باد". تا وقتی جلوی پروردگار برای حساب می رسد وحسابی آسان گرفته و وارد بهشت می شود درحالی که این صورت مثالی هنوز با اوست. مومن به او می گوید: خدا رحمتت کند خوب همراهی بودی ودائما بشارت به سرور وشادی دادی تا به بهشت رسیدم حال بگو کیستی؟ صورت مثالی گوید: من شادی هایی هستم که در دنیا بر مومنین وارد کردی خداوند مرا از آن شادی ها خلق کرد تا بشارت دهنده ات شوم."(سفینه البحار)

🔻"توزیع شادی" در این دنیا به همه ی مواجهه ها موجب تجمیع آن در سرای دیگر و خلقتی ویژه ی مسرور کردن ما میشود اما معلوم نیست "تجمیع شادی" در این دنیا در پارتی ها و جشنهای متعارف زمان ما حتما چنین صورتی یابد.

نظرات (۰)
هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی