۰

شریعت هندسی (نیاز زینت و تجمل 2)

فرهنگی

شریعت هندسی (نیاز زینت و تجمل 2)
قسمت پنجم شریعت هندسی
نیاز زینت و تجمل 2
🔶 میل زینت ، "نقطه نیازی" در ماست و تجمل و زینتهایی هم در عالم هست که "پاسخ" به این میل است. برخی فرقه ها از اساس این میل را سرکوب و "ژولیدگی" را بجای "آراستگی" و "پشمینه گی" جای "خوش لباسی" ترویج می کنند. اما اسلام اصیل که ریشه در تعالیم اهلبیت دارد بین نقطه نیاز و پاسخ بهترین خط و معتدل ترین روش را ترسیم کرده است:
🔷 رسول الله(ص) ژولیدگی را ناپسند می شمرد و خود موهایش را روغن میزد. امام صادق(ع) فرمود: بپوش و آراسته باش که خدا زیباست و زیبائی را "چنانچه از حلال باشد" دوست دارد. شرط یک کلمه است: "ولیکن من حلال" یعنی آراستگی از حلال باشد. نه چنانچه جلسه قبل گذشت با لباس دشمنان خدا خود را بیارائیم یا از مال حرام خود را زینت کنیم.

🔶 چقدر آراسته باشیم؟
خداوند در اینباره در انفعال نیست که بندگانش از او جواز آراستن خود را خواهند و او در حد ضرورت اجازه دهد!
میفرماید "مثل خالی زیبا در جامعه نمودار باش" اما "انگشت نما نباش"!

🔷 پیامبرش فرمود: "برای حضور در میان برادران دینی ،لباستان را آراسته و لوازم خود را اصلاح آرید به گونه ای که در میان مردم مانند خالی نمودار و برجسته باشید زیرا خدا زشتی و زشت نمائی را دوست ندارد"
(مفاتیح الحیات/آیت الله جوادی آملی/ص160)
همچنین فرمود: "لباسی که در زیبائی یا زشتی شهرت دارد (انگشت نما)نپوشید" (همان/ص164).

🔶 این حد ظریف و معتدل زینت است که مومن مثل خالی بدرخشد اما #انگشت_نما نباشد. انگشت نمائی راهم معنا کرد: "افراط در نازکی، نرمی و بلندی لباس یا تفریط در ضخامت ،زبری وکوتاهی آن"(همان/ص164).

🔷 اکرام و گرامیداشت مو!
در این حدیث عجیب درنگ کن: پیامبر پاکی ها فرمود: موی خوب و زیبا از "پوشش های خدا" است ،پس "آنرا گرامی دارید"!(همان/ص166)
از پوشش های خدا(من کسوت الله تعالی) یعنی چه؟!
گرامی داشتنش (فاکرمه) به چیست؟! یعنی بچه خوش تیپها به دین و خدا شک نکنند. خدا بخیل نیست. خود، این موهای زیبا را به شما پوشانده است در مقابل تو هم آنرا گرامی بدار. چگونه؟!
 از طرفی ژولیده و بدقیافه اش نکن که فرمود: "هرکس موی سر نگه می دارد باید به خوبی با آن رفتارکند"(همان/ص167) یعنی شانه اش کند به قول امروزی ها غذایش دهد! و...
 اما از طرف دیگر این لباس زیبای الهی را برش های شیطانی ندهد وبه شکل دشمنان خدا درنیاورد.

🔶 ریشه ی همه اکرامها در #تقوا و پروای از خداست (ان اکرمکم عندالله اتقاکم) اکرام مو ،یعنی رعایت تقوا در آن . یعنی تور صید جوانها و فریب نشود . ریخت فاسقین و پشت کنندگان به اوامر خداوند نشود و...

🔷 مهندسی مو و لباس!
حال این تو و نسل #خلاق انقلابی هستی که بین این نیاز وپاسخ با این وسعت و تشویق الهی مهندسی کنی وبهترین وزیباترین شکلها وفرمها را برای مو ولباس براساس تقوا وتجمل طراحی کنی. میشود مثل خالی درخشید وزیبا بود اما شبیه فاسقین وکفار نبود وانگشت نمای اسراف و ریا نشد.

✅ بقیه اش با شما...


نظرات (۰)
هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی