۰

احداث مسجد روی آب در کیش!

تحلیل و پژوهش سیاسی - اجتماعی

احداث مسجد روی آب در کیش!

یاداشت استاد قنبریان در زمینه احداث اولین مسجد روی آب در کشور

راه تبلیغ جهانی حضرت امام خمینی (ره) و شهدا

هر دم از این باغ بری میرسد!
پس از قرآن مطلا اینبار مسجدی روی آب!

🔶اگر بخواهیم همه از "امام خمینی"،خوششان بیاید -حتی دشمنانش(!)- چه باید بکنیم؟!!
اگر بخواهیم همه، شهدا بخصوص شهدای گمنام را از خود بدانند چاره چیست؟!!
دو راه جلوی پاست:

1- بیانات امام وشهدا را به بهترین زبان تبلیغ کنیم وتحقق دهیم تا فطرتهای پاک جذب آن شود.
البته باید مراقب باشیم :
🔹الف)از آنها استفاده ابزاری ومصرف انتخاباتی نشود. وچیزی بر آن بی جا نیفزاییم.
🔹ب)شرایط زمان ومکان راهم در خوانش وقرائت آن لحاظ کنیم اما چیزی از مسلمات وبینات آن نکاهیم. سرجمع شهدا وامام را با اصالتشان عرضه کنیم. البته این راه قطعا به جذب همه نمی انجامد بلکه دشمنی دشمنان را بیشتر هم میکند البته جاذبه اش دوستان بسیار فداکاری هم می سازد.

2- راه دیگر مبتنی بر این تلقی است:دنیای مدرن،دنیای پر تکثری است. بخصوص در مرزهای ارزشی وعقیدتی تنوع آراء زیادی وجود دارد. اگر بخواهید چیزی در این دنیا بماند باید از جهات ایدئولوژیک وعقیدتی وارزشی آن چیز دست بردارید وبه قدر مشترک وکف -که همان ارزشهای فراگیر مدرن است- بسنده کنید. امام وشهدا را اگر می خواهید محبوب بمانند از الگوی سرباز گمنام در دنیای مدرن پیروی کنید. یعنی آنها را یک "میراث فرهنگی" کنید .همانطورکه تخت جمشید یقه کسی را نمیگیرد،حرم امام هم نگیرد!
نگویید: "شهدا رفتند تا ولایت بماند" ،"ارزشهای اسلامی در جامعه محقق شود"!"با آمریکا سازش نشود"!و... بگویید:"اینها سربازان ملی اند"!"برای مام میهن جان دادند"!و...
فرقش این است که مام میهن هزار سال دیگر هم مام میهن است از فراری به نیویورک تا بسیجی پایتخت هم برایشان مام میهن مهم است اما ولایت فقیه وجامعه با ارزشهای اسلامی معلوم نیست صدسال دیگر باشد!یا همه ایرانی ها الان آنرا بخواهند!

🔶امروز این دو رویکرد در جامعه ما بین برنامه ریزان ومجریان به چشم می خورد. هنوز بین متصدیان کسی ضد "نام" امام وشهدا پیدا نمی شود اما بزرگداشت امام وشهدا با تلقی دوم پیدا میشود

🔶باور کنید در سطح عمیق تر خود تعالیم دین اسلام هم بین این دو تلقی است: برخی می خواهند "عصر را دینی" وبرخی می خواهند "دین را عصری"کنند!
بزرگ طیف اول در قرن معاصر امام خمینی، وبزرگان طیف دوم، دگر اندیشان وروشنفکران دینی معاصرند

🔶حالا معما آسان شد:اگر بخواهیم همه قرآن را ببینند ومورد توجه قرار دهند چه ابتکاری کنیم؟! اگر بخواهیم همه،مسجد بیایند -حتی غیر مسلمانان- چه کنیم؟!

🔶یک راه این است: بجایی که با تعالیم قرآن،مردم وجامعه وحکومت ودنیا را نوکنیم،قرآن را عوض کنیم! تحریف وتبدیلش که حرام است اما میشود آنرا مثلا روی یک دانه برنج بنویسیم! کوچک وبزرگ طلا کاریش کنیم وموزه بفرستیم تا همه به دیدنش آیند! لابد نگاه به قرآن عبادت واثربخش است!
جای اینکه مسجد،همه ظرفیتش را برای ساخت جامعه ای بهتر برمیزان عدل آزاد کند(آنگونه که اندکی اول انقلاب بروز کرد) واز اینرو کانون توجه ها شود، بیاییم وصرفا برج و بارو وعمارت ظاهری آن را نوکنیم. قصرش کنیم تا فقرا هم قصر داشته باشند! زیر آب وروی آب بسازیمش طوری که توریستها را هم جذب(!)کند! و از جذابیت های گردشگری شود.

🔶نمی توانم پنهان کنم هرچه جلو می رویم این تلقی صدر نشین ترو متمکن تر می شود! آدمها و نیتها رهزنی نکند. منافاتی ندارد کسانی با نیت خوب وقصد قربت در تلقی دوم باشند ومثلا به قصد مزد اخروی سرمایه اش را چنان مسجدی کند. یا فرهیختگانی به منظوری دیگر موارد دسته دوم را تایید کنند که منظور آنها هرچه باشد این پیامد باقی خواهد بود که تلقی دوم را دارای ساخت تمدنی و پیکره فیزیکی می کند وآن تلقی را شایع میکند

🔶خلاصه سخن از دو رویکرد ،فرهنگ وبرآیند اجتماعی است نه نیت وفعل یک شخص.
واقعیت این است که: هرچه از تلقی اول وعرضه ی اسلام وانقلاب وامام ومسجد وقرآن وشهید و... بشکل اصیل ودوست ودشمن دارش کاسته شود جایش را تلقی دوم پر میکند:
عرضه همانها به شکل غیر دشمن دارش وبا ارزشهای مشترک جهانی. البته دوستان فداکارش را هم به تماشاگر و وقت گذران تقلیل می دهد.

🔶شما مخیرید مسجدی با سالی چند میلیون تماشاگر وتوریست بی وضو داشته باشید که با در ودیوار سلفی میگیرند یا مسجدی ساده با چند صد جوان باانگیزه با اعتکافهای پرسوز وهیئتهای پرگداز که از آن مدافعان حرم ، گروههای جهادی به نقاط محروم، تریبون آزاد استیضاح مسئولین ودهها چالش اجتماعی-سیاسی دیگر با کژی ها بر می آید.

📝 محسن قنبریان 96/5/21

مسجد روی آب

نظرات (۰)
هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی