۰

شریعت هندسی (نیاز عاطفی 3)

فرهنگی

شریعت هندسی (نیاز عاطفی 3)

قسمت هشتم شریعت هندسی

نیاز عاطفی (عشق) - بخش سوم

🔶مردم هم مثل معادن هستند برخی طلا برخی نقره.
برخی دارای همت عالی تری هستند ولی می خواهند سطح برتری از حیات را دارا باشند.
برای این دسته نیاز عاطفی و پاسخ های بیرونی به وجه برتری تصویر می شود.
در جلسات قبل خواندی کسی که عاشق شود به شرط کتمان و عفاف اجر شهید دارد اما برای این دسته سخن این است: "دلهایی که از یاد خداوند غافل است خداوند عشق غیر را در آن می اندازد" (امام صادق ع / علل الشرایع) نیاز عاطفی انسان با ارتباط با خدا و اولیاء او پاسخ میگیرد و البته چون که صد آمد نود هم پیش ماست.

🔷لذا در زیارت معتبر میخوانیم:"محبه لصفوه اولیائک محبوبه فی ارضک و سمائک: مرا دوستدار اولیاء برگزیده ات کن و در زمین و آسمان محبوبم کن".
خداوند و شریعت فطری اسلام این روند تکاملی را خیلی سریع انجام می دهند. در کنار پاسخ های طبیعی به نیاز عاطفی (همسر و شوهر، والدین و فرزند، رفیق و...) اولیاء خدا را هم روی میز قرار می دهد.

🔶انسان کامل "نیمه پر ماست". ما خالی از شجاعت نیستیم و از ترس بدمان می آید، او تمام شجاعت است و خالی از ترس، ما خالی از علم نیستیم و از جهل متنفریم او تمام علم است، ما همه خواهان عدالت هستیم و او عدل مجسم است و...
انسان در مواجهه با معصوم نیمه پرخود را می یابد. با دیدن یا شنیدن کرامتهای اخلاقی او به طور فطری به او مایل می شود و محبت اولیاء خدا در انسان شعله میگیرد.

🔷این کشش او را به شباهت بیشتر با انسان کامل میکشاند و سجایای اخلاقی و مکارم اخلاق بیشتری در انسان بروز می یابد و باز به طور طبیعی محبوبیت فطری اش بین سایر مردم بالا می رود. همه مردم انسان متواضع را بیشتر از متکبر دوست دارند همه مردم انسان نرم خو را بیشتر از درشتخو و عبوس دوست دارند و...

🔶جالب اینکه این محبت برین به خدا و اولیاء خدا مثل چراغی عاطفه ها را روشن می کند و جذبهای بعدی ما را سامان می دهد."چرا که دوست داشتنی های آدمی هم بیگانه از هم نیستند" و با هم سنخیت دارند. وقتی دوست شماره یک قلب کسی انسان کامل و معصومی شود دوست شماره دو نمی تواند یک چیز پست و فرودین باشد.
لذا در زیارت میخوانیم: واجعل... مواتی نور و موالاه محمد و ال محمد: خدایا دوستی ام را با نور عاطفه ام نسبت به اهلبیت نورانی گردان.

نظرات (۰)
هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی