۰

سبک شادی (آستانه ی شادی)

سبک زندگی

سبک شادی (آستانه ی شادی)

سبک شادی (قسمت پنجم)

📈 آستانه ی شادی
🔻 در سبک قرآنی شادی، باید "آستانه ی شادی" پایین نگه داشته شود. یعنی به ادنی مناسبتی و کمترین محرکی شاد شود لذا وصف مومن ، #تبسم دائمی است(نهج البلاغه). قرآن میگوید یک نسیم خوش برای انسانی در این آستانه، فرح زاست(22/یونس).

🔻 بازی با بچه ها، وقت گذاشتن برای خانواده، ملاقات دوستان و بودن در دامان طبیعت همه برایش تولید "شادی طبیعی" میکند.

🔻 این آستانه پایین شادی وقتی است که انسان در حالت #فطری خود باقی باشد و در حجابهای بین خود و خدا فرو نرود. در این آستانه ،همه چیز "آیت و نشانه" است . پشت همه ی این جلوه های متنوع ، یک "وحدت" قابل مشاهده است. "هستی اصیلی" که همه "هستها" از اوست. هرلحظه ،صورت نو میکند و تازه مینماید. زبان حالشان این است:
به جهان خرم از آنم که جهان خرم ازاوست
عاشقم برهمه عالم که همه عالم از اوست.

🔻 اما وقتی انسان از دیدن آیات اعراض و به نگاه استقلال به اشیاء می نگرد، "کثرت" جلوی چشمش را میگیرد. همه چیز غیر از هم و غیر از او میشود . این نگاه "وحشت زا" است و شادی طبیعی آدم را میخشکاند .

🔻 اما انسان نیازمند شادی است امام علی (ع) فرمود: شادی موجب انبساط جان و خاستگاه نشاط آدمی است(غررالحکم).
حالا او برای نیاز طبیعی ای که به شادی دارد مجبور است "شادی مصنوعی" تولید کند. دیگر چون آستانه ی شادی بالا رفته با خنده ی بچه اش یا شوخی باهمسرش شاد نمیشود.

🔻 محرکهای قوی شادی مثل موسیقی های ویرانگر اعصاب و هیجانات استرس زای شهربازی ها و پیستها و حتی روانگردانها لازم دارد تا ساعتی بخندد و شاد باشد.

🔻 این سبک و آستانه شادی ، #توالی_فاسد بسیاری دارد حالتی شبیه مستی و هیجانات مفرط که "طول موج بلند" دارند و پس از اتمام ، #خماری خاص خود را دارند و بار بعد با طول موج بلندتری طلب میشوند . به مرور دائما آستانه ی شادی بالا میرود و شادی مستمر نایاب تر میشود.

🔻 قرآن از این نحوه شاد شدن در آیه ی 75 غافر پرده برداشته: "ذلکم بماکنتم تفرحون فی الارض بغیرالحق و بما کنتم تمرحون" .
شادی اینان اولا "به غیر حق" بوده وثانیا "سرمستی" همراه داشته است. "در آستانه طبیعی و فطری شادی ،طول موج شادی، کوتاه اما #ممتد است".
امیرالمومنین(ع) فرمود:برای شادی کمک گرفته نمیشود الا بوسیله نرمی و آرامش(غررالحکم)

نظرات (۰)
هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی