۰

سبک شادی (با هم شاد بودن)

سبک زندگی

سبک شادی (با هم شاد بودن)

سبک شادی (قسمت دوم) از استاد قنبریان

🎈باهم شاد بودن

🔻شادی که کار جمعی است و در زندگی اجتماعی پیدا میشود مثل همسفره شدن نیست که هرکس غذای خود را بخورد و فقط در کنار هم بخورند. بلکه میزان شادی تولید شده ، محصول کارهمه است. مثل کار گلها در یک بوستان است که بوی گلها در هم می آمیزد و سرجمع مال همه میشود و شاید بوی جدیدی است متفاوت از هرکدام به تنهائی.
🔻پس در یک خانواده یا یک شهر هرکس باید #سهم خود از شاد زیستن مردم را بپردازد تا شهری شاد یا خانواده ای شاد داشته باشیم.
🔻از همین جا اصل دیگری متولد میشود: باهم #خندیدن نه از هم خندیدن!
از هم خندیدن چه بخاطر درد و غصه کسی باشد یا شماتت و مسخره کردن و استهزاء او یا... تو را می خنداند اما سرانه شادی را در جمع کاهش می دهد . بعکس غصه داری را شاد کردن ، جای مسخره کردن فکاهی گفتن و از ملامت و شماتت گذشتن هم خودت راشاد و هم شادی را سرایت می دهد و جمع را شادتر میکند. امیرالمومنین(ع) فرمود: "هرکس قلبی را شادمان کند ،خداوند آن شادی را به لطفی مبدل میسازد که در هنگام غم و سختی همچون سیلی به سوی او روان می شود و آن غم را دور می کند".(نهج البلاغه/حکمت257)
🔻منهای تفسیر جهات غیبی این فرمایش در همین بعد ظاهری زندگی این وعده را محقق میبینیم. شادی حاصل از باهم شاد بودن و همدیگر را خوشنود کردن مثل صدا انعکاس دارد و به ما برمیگردد وقتی چنین رویه ای فرهنگ شود، وقت سختی و غصه ما هم از سوی دیگران شاد میشویم. سیل شادی برما جاری میشود و غم و غصه از ما میشوید.

👀 همه #بازیگر ، همه تماشاگر!

🔻نکته تازه تر اینکه در سبک "باهم خندیدن" ، نه "به هم خندیدن"، نه تنها از عیوب و نقایص هم نمیخندیم بلکه حتی  از آدم شاد هم نمیخندیم! یعنی "فارح" و شادی بخش یک شغل نیست و مخصوص بازیگران نیست "یک هنر عمومی" است ولو برخی هنر بیشتری داشته باشند اما همه "تولید کننده" و همه "مصرف کننده" شادی اند . به تعبیر دیگر یکی دلقک و یکی #تماشاگر نیست ،"همه بازیگر و همه تماشاگرند"
🔻این هنری است که باید آموخت .هیچکس تا سرحد "لودگی" نرسد و هیچکس خالی از جهات شادی آفرین و شوخ طبعی نباشد.
🔻یونس شیبانی گوید امام صادق(ع) از من پرسید :"چقدر اهل شوخ طبعی با یکدیگرید؟" عرض کردم: بسیار کم! فرمود:"اینگونه نباشید زیرا شوخ طبعی ،ریشه در خوش خلقی دارد وبه واسطه آن میتوانی برادر دینی ات را خوشحال کنی..."(کافی/ج2/ص663)
امام باقر(ع) فرمود :خداوند شوخی در جمع اگر با گناه نباشد{ازهم خندیدن}دوست دارد.
🔻عیب فرهنگ جدید این است که این هنرعمومی را تبدیل کرده به بازیگر و تماشاگر. عده ای شغلشان خنداندن باشد و بقیه فقط مصرف کننده و تماشاگر! این سبک ، شادی عمومی را نمی افزاید ولو آن تولیدگران شادی محترم و بهشتی باشند.
🔻نعیمان بدری از اصحاب شوخ طبع پیامبر که اهل مزاح بود و شادی آفرین وقتی از دنیا رفت پیامبر درباره اش فرمود:"نعیمان در حالی که می خندد وارد بهشت میشود"(شرح نهج البلاغه/ج6/ص337)

نظرات (۰)
هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی