۰

شریعت هندسی (موسیقی 1)

فرهنگی

شریعت هندسی (موسیقی 1)

قسمت دوم شریعت هندسی

نیاز گوش: موسیقی (بخش اول)

🔷 کسی را سراغ داری زور خودش را نداشته باشد؟!! ماهمه شاید زور کس دیگر را نداشته باشیم اما زور خودمان را داریم. میتوانیم دست خود را بخوابانیم ! کل هیکل خود را بالا پرت کنیم یا از بارفیکس بالا بکشیم !

🔶 پس چگونه است که گاهی نمیتوانیم جلوی "خیال" خودمان را بگیریم؟! گاهی نمیتوانیم جلوی "امیال" خود را بگیریم و "شهوتمان"، زورش برما می چربد؟! آخر مگر خیال و شهوت جزئی از ما نیست مثل دست؟! مثل پا!

🔷 کمی دقت کن! زمانی ما قادر به کنترل هیجانات درونمان نیستیم که از بیرون کمک شده باشند!
کاوشهای دقیق روانی و فلسفی نشان می دهد آهنگها (فاقد مضمون و شعر)، پیامی به ما منتقل نمیکنند یعنی شان آموزشی ندارند بلکه آنچه در ما انباشت شده را به هیجان می آورند یعنی کار تحریک در ما انجام می دهند. (دراینباره حتما کتاب نفیس "موسیقی از دیدگاه روانی وفلسفی" اثر علامه محمد تقی جعفری را مطالعه کن).

🔶 تجربه اش آسان است. "هیجان ترس" در شما چقدر است؟ چقدر آدم  ترسوئی هستی؟ نمره اش هرچقدر است یادداشت کن. حالا درشبی تاریک با هنذفری آهنگی ترسناک را گوش کن و در تاریکی راه برو! می بینی هیجان ترس بسیار بالا آمده طوری که قادر به کنترلش نیستی ! خیالات ترسناک هجوم می آورد. تند قدم برمی داری و...!

🔷 "هیجان شهوت" هم همینطور است. موسیقی هایی که با مضمون یا آهنگ تو را به سوی عشق یک غیرهمجنس میکشانند ، درتو شهوت طبیعی را دوچندان می کنند. طوری که تورا در"آستانه ی لاابالی گری" (رابطه ی حرام و دوست بازی و...) قرار می دهند.

🔶 شریعت فطری اسلام بخاطری که زورت به خودت برسد و فرمانده وجود خودت باشی این نحوه موسیقی را ممنوع کرده و نامش را "مطرب" نهاده است.
"طرب همان حالتی است که در درون ما پیدا شده و هیجانات به اوج میرسد طوری که در آستانه ی ارتکاب گناهان می افتیم".
 امام رضا(ع) غناء (موسیقی مطرب) را نردبان فحشاء خواند.(میزان الحکمه/الغناء). که اشاره به همین قدرت سحرانگیز غناء در اوج دادن هیجان شهوت است.

🔷 درمقابل گاهی چیزهائی را فهمیده ایم و قبولش داریم اما در ما "شورانگیزی" درست نمیکنند. باوجودی که "عقل" آنها را قبول کرده اما "دل" از ما نمی برند و مارا "راه نمی اندازند". مثل باور به صفات و خصوصیات زیبای خداوند، معاد و برگشت به او، ایمان و کشش به اولیاء خدا و خوبی ها و...

🔶 در اینجا هم، آنچه بین ذهن و عقل ما با دل ما پیوند برقرار میکند و "یافته های ذهنی" را به "جان" می رساند و "منشاء حرکت می شود"، ریختن آن یافته ها در قالب هنرهائی مثل شعر وادبیات وسخنان نغز و خواندن آنها با صدای خوش است. از اینرو اسلام بر تلاوت زیبای قرآن وخواندن دلکش مناجات اصرار دارد . احادیث زیادی در ثواب خواندن قرآن با "صوت حسن" رسیده است.

🔷این نوای خوش مخصوص تلاوت قرآن ومناجات نیست. ابوعلی سینا آنرا نیاز عارف می داند(الاشارات والتبیهات/نمط نهم). آیت الله جوادی آملی برای سلوک اخلاقی و عرفانی به دانشجویان توصیه میکند اشعار پندآموز را با نوای خوش بخوانند یا بشنوند. همچنین خاطره ای از ایام تحصیلش پای درس استاد می گوید که با اجازه او پایان هرجلسه یکی از همکلاسی ها که صدای دل انگیزی داشت غزلی از غزلیات استاد را با نوای خوش میخواند (مفصل توصیه وخاطره ایشان را در کتاب "توصیه ها پرسش ها وپاسخها"/انتشارات نشر معارف ملاحظه کن).

✅ نگفتم برای پاسخ به نیاز ،خدایت راهی سالم می گذارد و حتی برآن ثواب می نهد.

ادامه دارد...

توصیه میکنیم کتاب کوچک شادی و موسیقی در اسلام اثر شهید بهشتی را که پی دی اف آن تقدیم میشود مطالعه کنند.
دریافت
عنوان: کتاب موسیقی از آیت الله بهشتی
حجم: 437 کیلوبایت

 کلیپ صوتی کوتاه: شعر تر ، نوای دل انگیز و ایمان را هم گوش دهید، برای دریافت این فایل صوتی اینجا کلیک کنید.

نظرات (۰)
هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی