۰

سبک شادی (اسباب شادی)

سبک زندگی

سبک شادی (اسباب شادی)

سبک شادی (قسمت ششم)

🌸 اسباب شادی
🔻شادی ،اسبابی هم می خواهد. بطور کلی و ابتدائی هر امر مباحی میتواند سبب #شادی_مومنانه باشد وفقط باید از اسباب حرام اجتناب کرد.

🔻اگر امور مباحی که میتوانند سببهای شادی ما شوند را فهرست کنیم ،همه آنها را "نعمت" و "فضل" از سوی خداوند به خود می یابیم: فرزندان وخانواده، دوستان وارحام ،دارائی ها وعطایا، فرصتها وزمینه ها و... کانه این خداوند است که با هدایایش و با ایجاد محبتها و صمیمیتهایش زمینه وسبب شادی ما را مهیا میکند.

🔻برخی از این اسباب حتی مستحب و واجب هم ممکن است باشند: صله رحم یک مستحب موکد است، بازی با کودکان وفرزندان و شادکردن آنها مورد تاکید است وشادی با دوستان ایمانی ومسرور کردن آنها مستحب است و...

🔻می بینی چه هماهنگی ای بین دست تکوین و تشریع الهی هست؟ هدایا وعطایایی که او در خلقت نیکویش به ما داده همه سببهایی برای انجام وظایفمان هم هست. آیه 58یونس از این حقیقت پرده برمیدارد:
قل بفضل الله وبرحمته فبذلک فلیفرحوا:بگو به فضل ورحمت الهی وبا اینها شاد شوید!

🔻این تمایزی آشکار در تفریح مومنانه با غیر آن است که اسباب شادی در شادی مومنانه هدایا، عطایا و الطاف الهی است نه زشتی ها ونخوتها یا صنایع فسادانگیز و...


❤️ برترین وسیله ی شادی
🔻دربین این فضل ها و رحمتها از کودک وفرزند ،پدر ومادر و رفقا وارحام بیشتر چیست؟ آن فضل و رحمت هم میتواند مایه شادی ماباشد؟ پدران ومادران معنوی ما که هیچ آلودگی نداشته وسرتاسر پاکی وخوبی باشند ،میتوانند مایه شادی عمیقتر وپایدارتری شوند و چون پدران ومادران یک امتند، مایه شادی وسیعتری میشوند.

🔻احساس مشترک #دوستی_اهلبیت یک سبب بی نظیر در ساخت شادی ای به وسعت یک امت وحتی بزرگتر میتواند باشد. از اینروست که روایات مثال کامل آیه 58یونس را اهلبیت می شمارند: فضل را رسول الله ونبوتش ورحمت را امیرالمومنین و ولایت او وفرزندانش میشمارند.پس معنا چنین میشود: با فضل نبوت ورحمت ولایت شاد باشید!

🔻در فرهنگ عمومی مانیز چنانچه غم وعزایمان با مصائب اهلبیت گره خورده ودر ماتم های خود از مصائب آنها میخوانیم وبرآنها می گرییم در شادی وسرور نیز با آنها شاد بودیم. سبکی از نمایش آیینی(مثل تعزیه اما شاد) در عروسی هایمان اجرا میشد ومایه وسبب شادی مان میشد. عروسی رفتن صدیقه طاهره به مجلس دختر یهودی با لباسهای بهشتی در اشعار و ملودی های گوش نوازی نمایش میشد وسبب شادی ما میشد.

🔻جای این #ابتکارات در زندگی امروزمان خالی است درجشن تولد وتکلیف وعروسی وفارغ التحصیلی و... میتوان ابتکارات زیبا وجذابی از حب اهلبیت را با هنر وادبیات در آمیخت وشادی مومنانه و پرکششی را موجب شد.
درباره این خلاقیتها فکر کنید وابداع نمایید.

نظرات (۰)
هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی